Blog Blog
  • Strona główna
  • Sklep BHP
  • Kontakt
Close
Close
  • Strona główna
  • Sklep BHP
  • Kontakt

Szkolenia BHP – obowiązkiem pracodawcy

27 marca 2018

Szkolenia BHP

Bezpieczeństwo i higiena pracy są bardzo ważne w miejscu zatrudnienia. Podczas wykonywania obowiązków służbowych to pracodawca jest odpowiedzialny za swoich pracowników. Warto jednak wiedzieć i pamiętać o tym, że do obowiązków pracodawcy należy również przeprowadzenie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązki pracodawcy

Kodeks pracy dokładnie reguluje obowiązki pracodawcy, zarówno względem ustawodawcy, jak i pracownika. Znajduje się tam dokładny zapis na temat tego, że pracownik nie może zostać dopuszczony do pracy, jeśli nie posiada niezbędnych kwalifikacji czy umiejętności. Jednak najważniejszy zapis mówi o tym, że pracownik musi mieć również świadomość i wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na danym stanowisku. A obowiązek przeprowadzenia szkolenia stanowiskowego oraz ogólnego z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, spoczywa na pracodawcy. Obowiązek ten jest natomiast nałożony na pracodawcę niezależnie od rodzaju zakładu pracy, typu prowadzonej działalności oraz formy ich własności.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, które zobowiązany jest organizować pracodawca muszą być okresowo odnawiane. Jedyną sytuacją, w której szkolenie z tego zakresu nie jest konieczne, to kiedy pracownik podejmuje pracę na tym samym stanowisku, które już zajmował u danego pracodawcy przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę. Ponadto szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy musi być dostosowane do rodzaju wykonywanej pracy oraz typu obowiązków wynikających z zawartej między pracodawcą a pracownikiem umowy. Dodatkowo, ważną kwestią jest, że szkolenia z zakresu BHP odbywają się w czasie pracy i na koszt pracodawcy.

Szkolenia BHP

Poza kodeksem pracy przepisy dotyczące szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy znajdują się również w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy. Zgodnie z nim pracodawca ma obowiązek:

  • zorganizować szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, adekwatne do stanowiska i wykonywanych przez pracownika obowiązków
  • w przypadku wykonywania pracy na terenie zakładu przez pracownika zatrudnionego u innego pracodawcy, należy pracownika poinformować o zagrożeniach dla zdrowia i bezpieczeństwa jakie występują na terenie danego zakładu

Warto również wiedzieć, że jako szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy rozumie się kształcenie, dokształcanie lub doskonalenie pracowników nie tylko w formie wykładowej.  Szkolenie BHP powinno zapewnić pracownikom:

  • wiedzę o zagrożeniach wypadkowych i chorobowych mogących wystąpić w związku z wykonywaną pracą
  • informacje o przepisach i zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących na zajmowanym stanowisku
  • poznanie obowiązków i odpowiedzialności wynikającej z bezpieczeństwa i higieny pracy na danym stanowisku
  • kompetencje do wykonywania pracy z największą dbałością o bezpieczeństwo swoje i współpracowników oraz wiedzę o sposobie udzielania pomocy w sytuacji wypadkowej

Dodatkowo, pracodawca jako podmiot organizujący szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, powinien zadbać o przygotowanie:

  • programów szkolenia, w zależności od stanowiska
  • programów szkolenia dla instruktorów, jeśli funkcja taka występuje w zakładzie pracy
  • odpowiednio wykwalifikowanych i wykształconych wykładowców, którzy zajmą się przeprowadzeniem szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
  • niezbędnych pomocy dydaktycznych, aby szkolenie mogło przebiegać sprawnie
  • zaplecza lokalowego do przeprowadzenia szkolenia

Jednocześnie pracodawca powinien dopilnować nie tylko właściwego przebiegu szkolenia, ale także prawidłowego prowadzenia dokumentacji, czyli programów szkolenia, protokołów przebiegu egzaminów, dzienników zajęć oraz rejestru wydanych zaświadczeń.

Po odbytym szkoleniu pracownik ma obowiązek potwierdzić na piśmie zapoznanie się z zasadami i przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy. Mówi o tym wyraźnie Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 roku w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

5.0
02
Posted in: Blog Author: Marcin Jene

Podziel się

FacebookTwitterGoogle +Pinterest

Napisz komentarz / Cancel Reply

Obserwuj Blog o BHP

Najnowsze wpisy

  • W jakich pracach sprawdzi się kombinezon BHP?
  • Buty BHP damskie na zimę
  • Rodzaje butów roboczych BHP dla pracowników na chłodne dni
  • Jakie rękawice ochronne sprawdzą się w pracy zimą
  • Cechy kurtki roboczej BHP
  • Back to Blog
  • Prev
  • Next

Glovex – Hurtownia Artykułów BHP

Hurtownia Glovex to nowoczesna firma zajmująca się dostarczaniem wysokiej klasy artykułów BHP. Pomagamy Państwu w profesjonalnym doborze rękawic i odzieży ochronnej przeznaczonej dla przemysłu, przetwórstwa spożywczego, medycyny, stomatologii, laboratoriów, chemii oraz służb komunalnych. Żeby zagwarantować klientowi swobodę wyboru, posiadamy w ofercie większość rodzajów rękawic dostępnych na polskim i europejskim rynku.

Zapraszamy do współpracy i do zapoznania się z ofertą naszego sklepu internetowego z artykułami BHP.

Najnowsze wpisy

  • W jakich pracach sprawdzi się kombinezon BHP?
  • Buty BHP damskie na zimę
  • Rodzaje butów roboczych BHP dla pracowników na chłodne dni
  • Jakie rękawice ochronne sprawdzą się w pracy zimą
  • Cechy kurtki roboczej BHP

Kategorie

  • Odzież robocza i ochronna
  • Obuwie robocze i ochronne
  • Ochrona głowy
  • Ochrona oczu i twarzy
  • Ochrona słuchu
  • Ochrona dróg oddechowych
  • Ochrona przed upadkiem
  • Artykuły BHP
  • Chemia BHP
  • Bezpieczeństwo drogowe

Autorem artykułów jest Glovex Import i Dystrybucja BHP, ul. Łopuszańska 36, 02-220 Warszawa. Kopiowanie fragmentów lub całości bez zgody właściciela bloga jest zabronione.
Copyright by Quality-Factor.pl © 2014-2019 Blog BHP – wiadomości, porady, ciekawostki